MUDr. Petr Hoffmann: Spadnutí kamene ze srdce (081)
BAN XIA HOU PO WAN mod.


Působení dle tradiční čínské medicíny:
Rozprouďuje stagnaci energie čchi QI ZHI srdce, plic, žaludku a jater
Ochlazuje vnitřní horko RE srdce, plic, žaludku a jater
Rozpouští hlen TAN a rozptyluje zauzleniny
Stahuje vzbouřenou čchi QI NI (tzv. spouští protichůdné)

Z hlediska tradiční čínské medicíny se v Číně používá u stavů jako kupř:
Deprese, smutek, hysterie, plačtivost, úzkost, podrážděnost, emoční nestabilita, náladovost
Pocit nepolknutelné překážky v krku (tzv. knedlíku v krku), stažení jícnu, pocit tlaku na hrudi
Funkční trávicí potíže, pocity kamene v žaludku, nevolnosti, pocit plnosti, tlaku či napětí v podžebří a kolem žaludku
Chronický zánět hrtanu či průdušnice (přetrvávající suchý kašel)


Popis dle tradiční čínské medicíny - Jedná se o modifikaci originální tradiční čínské bylinné směsi BAN XIA HOU PO WAN, která je upravena na dnešní poměry. Tedy jde o jakési přírodní antidepresivum. Deprese, smutek, žal, náladovost, hysterie, úzkost, frustrace, obavy, strachy, pocit napětí a nepohody, podrážděnost, výbušnost, upjatost atd. - to vše jsou typické projevy pro stagnaci energie Qi spolu s hlenem TAN, jež postihuje dnešního člověka více než by bylo zdrávo. Dle TCM  duch sídlí v játrech a jeho správná funkce se projevuje v nápadech, kreativitě, v projektech, živými a uskutečňovanými představami, inspirací, plánováním, odhodláním a sebe (na)směřováním - prostě duch zajišťuje „myšlenkový pohyb“. Ve chvíli, kdy mysl, sídlící v srdci, dostatečně nedostává v důsledku stagnující energii Qi tento „drajv“ (jenž bychom mohli v dnešní mluvě vyjádřit jako „tah na branku“), pak se člověk cítí frustrovaný, beze smyslu života a ztrácí všechny výše zmíněné pozitivní vlastnosti včetně ztráty „duchaplného“ pohledu (doslova, neboť duch se projevuje mimo jiné i v očích a v případě plného zdraví je i pohled a výraz zdravý). Takový člověk má pak i „bezduché“ myšlenky, vede „bezduché“ řeči a i se chová jako „bez duše“. Dostává se tak postupně na křižovatku potíží, z které neví kam. Neví, jak řešit vztahy, jak práci, jak si uspořádat život - zkrátka upadá do deprese.  Ke stagnaci energie Qi, která v tomto případě postihuje nejprve srdce a plíce (a až poté játra), dochází v důsledku nadměrných emocí. V případě plic je to smutek a žal, u srdce pak zase trudnomyslnost, plačtivost, melancholie, zadumanost či přemýšlivost. Nutno však podotknout, že všechny emoce ve svém důsledku vždy způsobují stagnaci energie čchi QI ZHI !!! Tato stagnace se projevuje nejen psychickými příznaky (výše), ale i tělesnými příznaky (níže) a tak i naplňuje slova o propojení těla a duše, tedy o tzv. psychosomatické medicíně (viz Psychické potíže z pohledu TCM).
Stagnace Qi plic se projevuje příznaky jako je pocit knedlíku v krku, obtížné polykání, pocit tlaku či napětí na hrudi, povrchní dýchání, časté zívání a vzdychání, napětí v prsou u žen, premenstruační napětí. Pocit horka, červené tváře a žízeň se přidávají v důsledku toho, že každá stagnace se dříve či později nakonec přemění na horko z nadbytku RE (jako uhlí, které se samovznítí v uzavřeném sklípku). Takový člověk má pak pocit, že mu „cosi sedí“ na hrudi, na břiše, v podžebří, co ho dusí jak fyzicky (často se objevuje tzv. psychické astma, obzvláště u žen), tak deptá i psychicky. Prostě je to „na… (s)padnutí“! Typické také je, opět obzvláště u žen, pocit hlasitého a kaskádovitého dechu, kdy člověk chce jakoby mechanicky „prodechnout a odblokovat“ pocit švestky či tíhy v krku a na hrudi a jež je často zaměňováno (jak už to tak bývá) s hysteroidními projevy…
Stagnace Qi srdce se projevuje příznaky (kromě některých výše zmíněných) jako je bušení srdce, slabost a chlad v končetinách, bledý vzhled, nechutenství, napětí na hrudi a pod ní, nechuť ležet, spíše sedět. V případě zvýšené podrážděnosti a duševního neklidu se k této bylinné směsi přidává i další bylinná směs Radost přicházejícího spánku (127).
Stagnace Qi jater se projevuje příznaky jako je napětí a bolesti šíje a krčních svalů, bolesti hlavy, břišní napětí, nepravidelná stolice, zácpa, sucho a hořko v ústech, u žen nepravidelná menstruace či premenstruační syndrom, napětí kolem žaludku a v podžebří (latinsky se řekne podžebří hypochondrium  - a od toho pravděpodobně vznikl i název pro tzv. hypochondra, tedy člověka, kterému (dle všemožných medicínských vyšetření) nic není, ale trápí ho nejrůznější neurčité obtíže, o nicjž referuje svému okolí. TCM však nezná termín „hypochondr“, neb každý příznak má vždy i svoji příčinu. Zde se přidává k původní bylinné směsi další bylinná směs Zklidnění zčeřené hladiny (062).
Stagnace Qi žaludku se projevuje špatným trávením, diskomfortem v oblasti břicha, nevolností a má za následek i vznik hlenu TAN, jenž stoupá v protisměru do hlavy, blokuje „mozkové otvory“ a tím i správné myšlení a uvažování a který podobně jako mlha zastírá mysl a „zatemňuje mozek“. Takový člověk pak ztrácí přehled a porozumění pro řádný chod věcí v životě, neumí se zařadit, těžko se orientuje ve světě lidí, jež je pro něj pak jakousi „lidskou džunglí“, cítí se zmatený, neuspořádaný a bez cíle, prostě nejde mu „to do hlavy“ a „není k tomu“, jak se s oblibou hezky česky říká.
Bylinná směs Spadnutí kamene ze srdce (081) je ideální pro všechny případy (a že jich dnes je!), které se objevují v důsledku emoční nerovnováhy, způsobené stagnací Qi, měnící se na vnitřní horko RE a spolu s hlenem TAN blokují horní a i střední ohniště. Na rozdíl od původní klasické směsi, která neochlazovala, je zde přidána bylina Dan zhu ye, jež mocně ochlazuje vnitřní horko RE a odstraňuje podrážděnost a neklid ducha. Příznačný název Spadnutí kamene ze srdce (někdy lze v angličtině  čísti i Rolling of Heartstone) připomíná skupinu Rolling Stones, po jejichž svižných rytmech vám sice „spadne“ kámen ze srdce (a někdy i srdce...do kalhot), ale po chvíli se opět vrací vše k (ne)normálu. Avšak na rozdíl od všemožných  pseudostimulancií (alkohol, drogy a rock´n“roll) při užívání této bylinné směsi se postupně navrací harmonie do těla i do duše - jako když tíživý kámen, který táhne vše ke dnu, je odhozen a člověk se zase vznáší… k nebesům či zářným zítřkům!


Rozbor bylin ve směsi dle tradiční čínské medicíny - Císařská bylina Zhi Ban Xia vysušuje vlhkost, přeměňuje hlen TAN, rozptyluje zauzleniny a rozpouští nahromadění, stahuje vzbouřenou čchi QI NI dolů, čímž zastavuje nevolnosti a zvracení a harmonizuje žaludek. Tím také příznivě ovlivňuje všechny hlavní aspekty tohoto syndromu. První ministr Hou po odstraňuje pocity plnosti, napětí a tlaku na hrudi a v podžebří (tzv. otevírá hrudní otvory) a pomáhá císaři rozpustit hlen TAN, pomáhá rozprouďovat zauzleniny a stahovat dolů vzbouřenou čchi QI NI (a tím i časté zívání). Druhý císař Fu ling vylučuje nadměrnou vlhkost močí a tím pomáhá císaři v přeměně hlenu TAN, který se tak nemůže z nadbytečného vlhka tvořit. Asistent Sheng jiang pomáhá císaři harmonizovat žaludek a stahuje vzbouřenou žaludeční čch QI NI, čímž také napomáhá k rozpuštění hlenu TAN.  Další asistent Dan zhu ye je přidán do této klasické směsi proto, aby ochlazoval horko z nadbytku RE v srdci, v plicích v žaludku a ve žlučníku. Toto horko vzniká v důsledku stagnace energie čchi QI ZHI. Zhu ye také odstraňuje podrážděnost ducha a neklid v srdci a dokáže i odvádět horko dolů prostřednictvím moče - je to bylina jak pročišťující, tak i odvádějící. Poslíček Zi su ye podporuje trávení, harmonizuje žaludek a  rozprouďuje energii čchi QI, hlavně na úrovni plic, kam i pomáhá směrovat účinek ostatních bylin, neboť hlavní příznaky tohoto syndromu jsou na úrovni hrdla, jež odpovídá (dle TCM) plicím. Současně odstraňuje i kašel.
Editoval patentnimedicina (18.11. 2013 10:34)
cz
Spadnutí kamene ze srdce 081 (BAN XIA HOU PO WAN)
Spadnutí kamene ze srdce 081 (BAN XIA HOU PO WAN)