MUDr. Petr Hoffmann: Strava pro léto
Léto (21.6. – 15.8.) je zastoupeno elementem Ohně a v lidském životě představuje čas růstu a dospívání, v jednom dnu zastupuje dobu oběda. Oheň znamená teplo a světlo, v organizmu jej vyjadřují orgány srdce XIN a tenkého střeva XIAO CHANG. Potraviny podporující element Ohně jsou hořké chuti, vysušují, snižují napětí v organizmu, usnadňují trávení a mohou být nápomocné při řešení nadváhy. Příkladem takovýchto potravin jsou tmavě zelené listy salátů a divokých bylinek. V létě jsou nejvhodnější lehká studená anebo jen krátce tepelně upravovaná jídla. Vynechejte dlouhé vaření, pečení a smažení. Při přípravě jídel omezujte sůl a naopak používejte větší množství tekutin. Zmrzliny a ledové nápoje nejsou ani v létě vhodné, neboť oslabují naše trávení a především chladná energie působí adstringentně, tj, stahuje tělo, což může vyvolat zadržování tekutin (potu a horka) uvnitř těla. Při studiu jednotlivých doporučení čínské dietologie je třeba vždy mít na paměti, že veškerá doporučení se týkají energií u zdravých a přirozených potravin, tj. ne dnes nepřirozených koncentrátů jakými například jsou cukrovinky, přesolené brambůrky anebo mražené krémy. Rovněž omezíme tuky a solení. Nejvhodnější kuchyňskou úpravou je šetrné smažení.

Stručný příklad potravin typických pro element Oheň:

Obiloviny: pohanka, amarant, rýže
Luštěniny: červené fazole, zelený hrášek, čočka
Zelenina a ovoce: špenát, kapusta, čekanka, rukola, mangold, listy pampelišky, brusinky, listový salát
Živočišné bílkoviny: grilované maso
Ostatní: oregano, muškát, kakao, skořice, červená paprika, sójový olej, zelený čaj (Čaj básníků života 800)

Foto: Pixabay, yuhanlikefilm
cz
Strava na léto
Strava na léto
MUDr. Petra Uríková: Strava pro léto - jak se (zdravě) ochladit
Jak se v létě chladit, aby to tělu neškodilo.

Nastala vedra. A přesto, že je horké léto, vídám při diagnostice na jazycích bílé povlaky, jako kdyby byla krutá zima. Jak je to možné? Každý se v horkém počasí snaží ochladit, ale mnoho lidí volí nesprávný způsob. Nesprávný z hlediska našeho těla a orgánů. Pokud na ochlazování používáme studená jídla, ledové nápoje nebo klimatizaci, je to pro naše tělo velká zátěž. Tyto způsoby ochlazení totiž některým orgánům z hlediska čínské medicíny ubírají energii (čchi) a teplo (jang).  Mezi nejcitlivější patří Slezina, Ledviny a Žaludek. Jejich oslabení se pak často projevuje jako únava, řídká stolice, nadýmání, bolesti beder, tlak nebo bolest v žaludku a mnoho dalších příznaků, včetně bolestí šíje, trapézů, ramen, uší nebo zubů způsobených ofouknutím „studeným větrem“ klimatizace.

Čínská medicína zná ale způsob, jak se ochladit a neoslabit si tyto citlivé orgány. Můžeme se ochlazovat jídlem a pitím, ale ne tak, že si je dáme ledové. Lepší variantou je vybrat tu potravinu, která nás dokáže ochladit sama o sobě, i když nebude studená. V čínské medicíně existuje rozdělení potravin do kategorií podle tepelného účinku na naše tělo. Co to znamená? Potraviny jsou rozděleny podle toho, jestli je nám po jejich snědení tepleji – potraviny teplé a horké – nebo je nám po jejich snědení chladněji – potraviny osvěžující a chladné – nebo je nám stejně a to jsou potraviny neutrální.

Pro ochlazení tedy sáhneme do kategorií osvěžujících a chladných potravin.

Osvěžující potraviny, jak už jejich název říká, přinášejí osvěžení. Patří sem zejména:
Ovoce tohoto období:  rybíz, angrešt, jahody, některé tropické ovoce: mandarinka, pomeranč
Zelenina: kysané zelí, hlávkový salát a jiné listové saláty, lilek, cuketa, květák, brokolice, špenát, paprika, celer, bílá ředkev, ředkvička
Mléčné výrobky, zejména zakysané: kefír, zakysaná smetana, tvaroh, čerstvý sýr
Nápoje: slézový čaj, ibiškový čaj, meduňkový čaj, mátový čaj, zelený čaj, ovocné a zeleninové šťávy, většina smoothie; šampaňské, bílé víno, pivo
Tyto potraviny Vás osvěží, i když nebudou studené z ledničky.
Rybíz černý

Rybíz černý

Jahody

Jahody

Pomeranče

Pomeranče

Salát hlávkový

Salát hlávkový


Pokud by osvěžení nestačilo, můžete sáhnout do kategorie chladných potravin. Sem patří zejména:
Ovoce: ananas, kiwi, citron, žlutý i červený meloun, mango, papája
Zelenina: rajčata, okurky
Další: výhonky a klíčky, rebarbora, jogurt, minerálka, studená voda
Tyto potraviny Vás dobře ochladí, i když budou mít pokojovou teplotu. Dají se samozřejmě i vzájemně kombinovat, takže na svačinku si můžete dát jogurt s čerstvým ovocem, na večeři třeba salát z okurek, rajčat a sýra a s citronovou zálivkou a na pití vodu s citronem nebo s okurkem nebo s mátou.  I když nebudou studené, budete osvěžení.
Meloun vodní

Meloun vodní

Kiwi

Kiwi

Loupaná krájená rajčata

Loupaná krájená rajčata

Okurka

Okurka


A proč se tak bráním ledničce, klimatizaci a studenému? Dokonce i zmrzlině? Protože naše vnitřní orgány nejsou na tak velký chlad zvyklé a když se do těla dostane, musíme investovat spoustu energie do jeho zahřátí. Tím důležité orgány přichází o svou energii (čchi) a teplo (jang) a to se projevuje různými příznaky. Když dojde k oslabení Sleziny, objevuje se únava, chutě na sladké, nadýmání a řídká stolice. Oslabené Ledviny o sobě dají vědět bolestí beder, někdy i kolen, únavou, občas i chladnějšími končetinami. A Žaludek se většinou ozývá v podobě kamene, tlaku nebo bolestí v žaludku, které bývají horší po snězení chladných potravin.

Všem těmto příznakům se tedy můžete vyhnout, když budete vybírat potraviny z osvěžující a chladné kategorie a nebudete si dávat jídlo a pití z ledničky nebo s ledem. A jak poznáte, že by takovéto příznaky mohly nastat? Právě podle bílého povlaku na jazyku, který jsem zmiňovala na začátku. Bílý povlak značí chlad, čím silnější povlak, tím větší chlad. Jazyk reaguje poměrně rychle, takže si sami můžete vysledovat, že když si dáte zmrzlinu, bílý povlak se během půl dne objeví. Když si pak zase den nebo dva zmrzlinu nebo chladné potraviny nedáte, povlak se ztenčí nebo ztratí. Velmi dobře se to dá sledovat u dětí. Ty na všechny změny reagují ještě rychleji, než dospělí.

A poslední rada na závěr. K pocitu osvěžení mohou přispět i éterické olejíčky. Když si na pracovní stůl dáte misku s vodou, do které nakapete pár kapek limetkového, citronového, grepového nebo mátového éterického olejíčku, svěží vůně Vás ovane pokaždé, když někdo projde okolo.

MUDr. Petra Uríková - mudr-urikova.com
cz
Strava pro léto - meloun
Strava pro léto - meloun
cz
Strava pro léto - ovocný salát
Strava pro léto - ovocný salát
cz
Strava pro léto - ovocný salát
Strava pro léto - ovocný salát
cz
Strava pro léto - příklad nevhodného jídla dle TCM, zmrzlina
Strava pro léto - příklad nevhodného jídla dle TCM, zmrzlina