MUDr. Doris Danielová: Jak si vytvořit pohodu a podpořit zdraví pitím čajů v zimním období?
Čaj je jistě jedním z nejoblíbenějších nápojů světa a kultura čajoven už i u nás zapustila své kořeny. Existují sta a sta druhů čajů, ale ne všechny jsou vhodné pro každého a také pro každé roční období. Zkusíme si říci, které čaje jsou vhodné či méně vhodné pro pití v zimě a přechodném období před nástupem jara.

Co je vlastně čaj?
Pod názvem „čaj“ si skutečný milec a znalec čajové kultury představí pouze to, co čaj skutečně je – a sice výluh z lístků keře, který se nazývá čajovník. V naší kultuře se ale čajem také běžně nazývají odvary či výluhy z jiných bylin či léčivých rostlin. Nakonec existují i čajeodvary zvláštní (Roibos, Lapacho).

Historie pití čaje
Nejstarší věrohodná zpráva o pití čaje pochází z Číny ze 3.století našeho letopočtu, čaj však jako blahodárnou rostlinu jistě lidé objevili již dříve, nejspíše už ve 3. tisíciletí před naším letopočtem. Nejstarší popisy pěstování a přípravy čaje máme z období čínské dynastie Tchang (7. - 10. stol. K přípravě se používal zelený čaj lisovaný do různých forem a poté rozemletý na jemný prášek. Čaj se vhazoval do vroucí vody a povařil. Asi od 15. století se čaj začal spařovat v konvici, z níž se potom výluh rozléval do šálků. Tento způsob pití čaje vlastně zůstává až dodnes. Pití čaje a s tím spojená i celá čajová kultura se začaly rychle šířit po celém světě, nejprve do Mongolska, Japonska, Arábie prostřednictvím obchodních cest, později pak i do Evropy. Nejvíce si pití čaje oblíbili Britové a Rusové. V Evropě se čaj těší větší oblibě asi od 17. století. Britové hbitě využili svých indických kolonií k podpoře pěstování čajovníku a Rusové si čajovník začali vysazovat v oblastech Střední Asie, například v Kazachstánu. S pěstováním čaje se začalo i v čínské kolonii Tchaj Wan. Čajové plantáže se rozšířily i  na Sumatře, v Jižní Africe a jinde a čaj se postupně stal populárním na celém světě.

Něco o čajovníku
Čajovníky jsou keře s celoročně zelenými listy vyrůstajícími na krátkých větvičkách. Pro pěstování mají největší význam čajovník čínský a čajovník assámský.
Čajovník musí růst nejméně čtyři roky, než vydá první kvalitní sklizeň. Sklízí se pak z něj asi 30 let, i několikrát ročně, přičemž kvalita úrody během roku může výrazně kolísat. Sběr čajových listů je náročný, protože se provádí zásadně ručně odštipováním listů. Nejvíce ceněné jsou nejmladší výhonky – „tips“ -  a takovýto čaj pak bývá označen jako Orange Pekoe (OP).

Dělení čajů
Základní rozdělení čajů je podle toho, jakým způsobem proběhla fermentace. To znamená, jak proběhl přirozený kvasný proces, kterým čajové lístky procházejí a při němž nastává oxidace. Podle tohoto kritéria se čaje dělí na :
Zelenénefermentované, fermentaci se zabrání tím, že se čajové lístečky rychle zahřejí na pánvi.
Bílé čaje jsou zlehka fermentované, to znamená, že se nezahřívají, ale poměrně rychle usuší.
Červené čaje jsou fermentované dodatečně, tedy napřed se čajové lístky zahřejí a potom se proces fermentace uměle vyvolá. Nejznámějším čajem tohoto druhu je Pu-Erh.
Černé čaje jsou dokonale fermentované. Tento druh čajů je zřejmě nejrozšířenější.
Žluté čaje jsou obzvláště drahé a vzácné. Jedná se o specialitu Číny. Tyto čaje jsou zlehka fermentované a jejich výroba je přísně tajná.
Polozelené čaje jsou částečně fermentované – v určitém stádiu procesu kvašení se čajové lístky prudce zahřejí, aby se proces fermentace přerušil.

Účinky a výběr vhodných čajů rozebereme v dalším příspěvku.

Foto: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikipedie

MUDr. Doris Danielová - www.tcm-cs.com
cz
Čajovník čínský
Čajovník čínský
MUDr. Doris Danielová: Blahodárné účinky čaje
Všechny druhy vyjmenovaných čajů mají na lidský organismus příznivý účinek (samozřejmě jen pokud se jejich konzumace nepřehání). Obsahují jednak látky, které povzbuzují paměť, bystrost a rychlost myšlení (tein a jiné alkaloidy), na rozdíl od kávy však jejich účinek není tak silný a vydrží mnohem déle. Káva je jistě také vynikající nápoj, ze zdravotního hlediska však větší spotřeba než jeden šálek denně už organismus nepřiměřeně „nabuzuje“ a po skončení euforizujícího působení naopak nastává útlum buněk centrální nervové soustavy provázený únavou. Čaj kromě toho – opět na rozdíl od kávy – obsahuje velmi užitečné látky i pro naše zdraví. Jsou to tzv. flavonoidy, látky rostlinné povahy působící jako antioxidanty, tedy činidla zamezující tvorbě volných radikálů uvolňujících se při metabolismu buněk. Tyto volné radikály jsou příčinou mnoha onemocnění – rakoviny, astmatu, zánětů aj.

Jak správně čaje připravovat?
Důležité je zvolit si samostatnou sadu nádobí, která slouží pouze k přípravě čaje a nijak s čajem chemicky nereaguje. Nejvhodnější je sklo, porcelán nebo kvalitní keramika. Nevhodné jsou kovy a plasty (týká se i cedítek na čaj). Rovněž tak bambus není nejvhodnější, protože přidává do čaje svou chuť a vylučuje do něj v sobě obsažené látky.
Důležité je používat na přípravu čaje i kvalitní vodu. Voda se nechá jen krátce vřít a pak se čajové lístky (sáčky jsou méně vhodné, protože čaj v nich obsažený je většinou podřadnější kvality, doslova rozbitý na prach, navíc papír do něj předává své vlastnosti) přelijí vroucí vodou v předehřáté konvici. Vícenálevové čaje se přelévají vodou mírně zchladlou, asi kolem 80 stupňů Celsia.

Jaký čaj zvolit na zimu?
Z bohaté nabídky na trhu si dnes už můžete opravdu vybrat tu „svou“ značku. Obecně platí, že pro časté popíjení je nejvhodnější čaj zelený, ale vzhledem k tomu, že je podle učení tradiční čínské medicíny mírně chladné povahy, neměli bychom to s jeho konzumací v kruté zimě přehánět. Doporučuji raději si připlatit a koupit si pár kvalitních čajů, které budete střídat. Z čínských zelených čajů je na zimu vhodný  např. Pi Lo Chun (jeho mírně zahřáté čajovníkové lístky nemají totiž tak chladnou povahu jako jiné zelené čaje), dále luxusní čaj Huangshan Mao Feng (čajovník, z něhož čaj pochází, roste totiž na úpatí hor v sousedství broskvoní, které mu propůjčují prohřívající vlastnosti). Z japonských čajů je pro celodenní popíjení prakticky v každém ročním období vhodný čaj Sencha, případně Bancha a Hojicha (mírně dopražený), dále Genmaicha (čaj Bancha obohacený praženou rýží).
Pro zimní období je zvláště vhodný červený čínský čaj Pu-Erh, který navíc ještě snižuje v těle hladinu cholesterolu a může pomoci i při léčbě osob postižených hyperlipidemií ( tj. zvýšením hladiny chlesterolu nebo tuků triglyceridů v krvi).
Občas je možno zařadit i některý z čínských žlutých čajů.
Čaj bílý je vhodnější svou lehkou povahou na popíjení v létě.
Černé čaje jsou sice velmi aromatické a povzbuzující, jejich pití se ale nesmí přehánět. Jsou totiž ze všech druhů čajů pro organismus největší „povzbuzující rychlou bombou“ a jejich nadměrná konzumace může tělesnou energii spíše oslabit. Pro zimní období se ale hodí. A to zvláště, pokud si je připravíme s přídavkem mírně prohřívajících, pikantních koření, která podle pravidel učení tradiční čínské medicíny dodají organismu teplo a zmírní účinky zimního chladu. Z těchto čajů mohu doporučit indický skvělý, lahodný, prohřívající i povzbuzující čaj Dátá Másala.

Zvláštní recept
Čaj Dátá Másala dostanete koupit v čajovnách už jako přímo namíchanou směs koření nebo si jej můžete připravit sami, když smícháte kardamom, černý pepř, zázvor a hřebíček – někdy se doporučují i mírně odlišné varianty, např. se skořicí. Tuto směs koření (na 1 džbán čaje 1 polévkovou lžíci) vhodíte do vroucí vody, krátce povaříte, pak přidáte nějaký kvalitní sypaný lístkový černý čaj, asi čajovou lžičku (např. indický Assam nebo Darjeeling z Indie či Nepálu), opět krátce povaříte, nakonec přilejete mléko, necháte krátce vzkypět, odstavíte z plamene, osladíte medem a luhujete asi 5-10 minut. Pak čaj přecedíte a horký pijete. Denní šálek čaje Dátá Másala (nebo nějakého podobného receptu, např. indický Yogi čaj) neocenitelně povzbudí a působí dobře jako preventivní prostředek proti únavě, vyčerpání a  zimním „chřipkám“ či prochlazení.

Foto: Ayelie, Wikipedie a Miansari66, Wikipedie

MUDr. Doris Danielová - www.tcm-cs.com
cz
Dátá masála
Dátá masála
cz
Dátá masála
Dátá masála
MUDr. Doris Danielová: Odvary a výluhy z bylinek, čili naše domácí „čaje“
Pro zimní popíjení jsou léčivé bylinky neocenitelnými průvodci. Zejména vhodný pro každodenní konzumaci je pro svůj  vysoký obsah vitaminu C čaj šípkový (může být obohacen i ibiškemčervená barva tohoto čaje totiž organismus prohřívá). Malým dětem můžeme kromě šípku nabízet čaj fenyklový, majoránkový, dobromyslový, heřmánkový (samozřejmě jen pokud nemají na některou bylinku alergii). Při chřipkách pomáhá lípa, černý bez - květ. Pro „nespavce“ a osoby nervózní a podrážděné doporučuji na noc čaj meduňkový, třezalkový či kozlíkový (valeriánský).

Do odvaru z bylinek si můžete v zimě přidat trochu skořice, lékořice nebo vanilky, tím zvýšíte lahodnost čaje a navíc dosáhnete většího prohřátí organismu. Sladit je nejlepší medem.

V zimě je vhodný  i měsíček, maliník, černý rybíz (listy nebo i sušené plody), sušené plody černého bezu.
Naopak nedoporučuji v zimě k pravidelné konzumaci čaj kopřivový (ten je výrazně chladivé povahy a hodí se až na jaře jako součást pročišťující kúry) a mátový (má rovněž povahu výrazně chladnou).

Exotické „čaje – nečaje“
Bez obsahu kofeinu a teinu je čaj Roibos (pochází z Jižní Afriky), který k denní konzumaci v zimě i v létě vřele doporučuji. Obsahuje totiž řadu pro lidský organizmus cenných minerálů (železo, měď, fluor, sodík, draslík a navíc vitamín C a rutin, který pomáhá zpevňovat cévy a působí proti nadměrnému krvácení.
Z kůry jihoamerického stromu se připravuje odvar Lapacho. Chuťově to není pravda zrovna zážitek, ale občas si jej dopřejte, povzbuzuje totiž výrazně imunitu a může vám pomoci předejít nepříjemné chřipce.
Z listů Cesmíny Paraguayské se připravuje velmi povzbuzující a osvěžující čaj Maté, nejoblíbenější čaj Jižní Ameriky. Ten lze doporučit především těm, kteří potřebují trochu zhubnout – maté totiž silně tlumí chuť k jídlu.

Teplá voda?
Možná se tomu podivíte, ale na zahnání pocitu žízně je úplně nejzdravější pít v zimě kvalitní teplou vodu. Samozřejmě ne z vodovodu! Nejlepší je sehnat si filtr na vodu a tuto kvalitní vodu mírně ohřát (ne v mikrovlnné troubě, protože tam dochází k doslovnému rozbití struktur molekul látek a de facto znehodnocení jakékoli potraviny, kterou tímto způsobem zpracujete). Popíjet lze po celý den. Je možné používat i Pí vodu nebo vodu Diamantovou (což jsou – mírně řečeno – trošku „šamansky“ vylepšené vody prostřednictvím biorezonančně vložených pozitivních vlastností).

Co v zimě rozhodně nepít?
Ledové nápoje ! Pokud si přece jen nějakou tu skleničku Coly, minerálky nebo džusu neodpustíte, pijte je vlažné, nejlépe ohřáté na pokojovou teplotu.

Příjemný zážitek ze zimního čajování Vám přeje
Doris Danielová

Foto: Marie Fárová

MUDr. Doris Danielová - www.tcm-cs.com
cz
Šípky - růže šípková
Šípky - růže šípková