Miloš Vymazal: Wim Hof  (20. dubna 1959) je známý holandský extrémní sportovec Sněžný Muž (The IceMan). Pokořitel 26 světových rekordů včetně uběhnutí celého maratonu 45 km (bez předchozího tréningu), v oblasti za polárním kruhem v teplotách kolem -15 C. Při tom na sobě neměl nic než šortky, a celou vzdálenost uběhl bez bot, naboso.

Další rekordy
Výstup na Mt. Everest do výšky 6,7 km bez kyslíkové masky, pouze v šortkách a ponožkách
Stanovil světový rekord pobytu v nádrži s ledem po dobu 1 hodiny 52 minut a 42 sekund
Vystoupal na Mt. Kilimanjaro za 2 dny, opět pouze v šortkách
Uběhl kompletní maraton ve Finsku, v teplotách kolem –20 °C, v šortkách a s časem 5 h a 25 m
Uběhl půlmaraton v namibijské poušti, v září a kompletně bez vody



V roce 1994 Wim Hofovi tragicky zemřela manželka trpící depresemi (spáchala sebevraždu) a zůstal sám se čtyřmi dětmi. Praktikoval jógu, studoval různé filosofické směry, ale nic z toho mu nenabízelo odpovědi, které hledal.

Wim měl již ale od dětství blízký vztah k chladu a otužování, a tak když jednou večer seděl na lavičce v parku a, dle jeho slov, se mu v hlavě honily desítky myšlenek, zpozoroval lehce zamrzlou hladinu blízkého jezírka. Bez delšího rozmýšlení se svlékl a přes křehkou vrstvu ledu se ponořil do mrazivé vody. První reakce byla jasná: tělo křičelo šokem, snažil se popadnout dech a vydržet bolest podobnou tisíci jehel zabodávajících se do jeho kůže.

Wim bolesti nepodlehl a po chvíli zjistil, že když se soustředí na hluboké dýchání, nastává něco, co se mu nedařilo meditací, četbou ani cvičením – jeho mysl byla prázdná, jeho tělo se uklidnilo a když z vody vylezl, cítil se klidný a relaxovaný. Nedalo mu to, a tak celý proces zopakoval druhý den. Výsledek byl naprosto stejný. S postupem času a znalostmi Tummo jógy sestavil metodu, která dnes nese jeho jméno a jejíž osvěta je jeho hlavním cílem.

Jaký je tedy princip Wim Hofovy metody?
Veškeré techniky dýchání a otužování musejí být praktikovány v bezpečném a zajištěném prostředí. Vzhledem k tomu, že při dýchání dochází k hyperventilaci, je zde riziko ztráty rovnováhy či dokonce omdlení.



1 – Zajistěte si pohodlí a zavřete oči
Sedněte si nebo lehněte v meditační pozici, tak jak je to pro vás nejvhodnější. Několikrát se hluboce nadechněte a vydechněte do plné kapacity plic. Neměli byste cítit žádnou obstrukci (zahlenění, plicní onemocnění). Tuto metodu je doporučeno praktikovat s prázdným žaludkem, ideálně po probuzení.

2 – Příprava
Hluboce a kontrolovaně se nadechněte, dokud neucítíte slabý tlak zevnitř hrudníku na solar plexus. Chvilku zadržte dech a pak úplně vydechněte. Znovu vdechněte vzduch co nejvíce. Na chvíli vydržte. Opakujte toto zahřívací kolečko zhruba 15x.

3 – Dýchání
Představte si, že nafoukáváte balónek. Vdechujte zhluboka a vydechujte ústy v krátkých uvolněných výdeších. Udržujte stabilní tempo. Zavřete oči a opakujte asi třicetkrát nebo dokud neucítíte, že vaše tělo je nasyceno kyslíkem (pocity svědění, brnění, lehkého točení hlavy). Během těchto 30 silných vdechů a výdechů se ponořte do svého těla a používejte představivost a vizualizaci k posilňování, nebo oslabování fyzických projevů, které se vám zrovna dějí – za zavřenýma očima vám mohou díky snížené koncentraci oxidu uhličitého a zvýšené koncentraci kyslíku v krvi vířit barvy a objevovat různé obrazce, nebraňte se tomu.

4 – Zadržení dechu
Po cca 30 cyklech nádech/výdech se naposled intenzivně nadechněte, pak vydechněte veškerý vzduch z plic a držte tak dlouho, jak vám to reflex dovolí. Díky hyperventilaci je vaše krev výrazně okysličena a pravděpodobně takto vydržíte 2 minuty i více. Využijte tento čas k meditaci a představujte si, jak se kyslík šíří každou cévou v těle.

5 – Zotavovací nádech
Reflex vás donutil se nadechnout, udělejte to tedy pomalu, ale pořádně, do maximální kapacity plic. Jakmile je váš nádech na maximu, nevydechujte, držte vzduch v plicích a cca 10-15 sekund sledujte, jak se vaše tělo plní energií (znovu okysličuje). Následně pomalu vydechněte a tím ukončete první kolo.

Celý tento proces opakujte 2–3x a po ukončení posledního kola minimálně 5 minut vleže relaxujte a odpočívejte. Budete se cítit velmi lehce, může se vám točit hlava, ale budete plní energie a v dobré náladě.

Wim Hof předvádí svou dechovou techniku s Lewisem Howesem


Poté se přesuňte do sprchy a dle vaší osobní preference a otužilosti se v celkem třech jednominutových intervalech s 30sekundovou pauzou sprchujte ledovou vodou. Kdo ještě není zvyklý, tak může nahradit tzv. kontrastní sprchou, kdy minutu teče horká voda a 30 sekund ledová voda.

Zdroje textu:
Ledový muž Wim Hof radí, jak ovládnout svůj organismus a zůstat zdravý, Aktin.cz
Wimhof.cz

Ing. Miloš Vymazal - www.tcm-cs.com
cz
Wim Hofova metoda Wim Hof
Wim Hofova metoda Wim Hof