Miloš Vymazal: Slezina - strava vhodná pro slezinu
Slezinu jakožto základní orgán výživy nejvíce chrání a posiluje celozrnná obilná strava (celozrnná pšenice, pšenice špalda, celozrnné žito, oves, ječmenné kroupy; dále rýže (neloupaná-Natural), pohanka, proso-jáhly, quinoa -potraviny bezlepkové, které snášejí i alergici na lepek.) K obilí se dobře hodí nasládlá zelenina (vařená, dušená v páře, pečená) čili různé typy dýní a tykví, dýně Hokaido, cukety, občas i lilek čili baklažán. Posiluje též kmín, olivy, anýz, fenykl.

Ovesná kaše s mákem, ochucená máslem, medem a skořicí

Ovesná kaše s mákem, ochucená máslem, medem a skořicí

Dýně

Dýně

Kmín

Kmín

Fenykl

Fenykl


Proč právě slezina-slinivka je pro dobrý stav organismu tak důležitá? Je to proto, že tvoří jakési výživové centrum těla. Přes ni se filtrují všechny živiny a pokud se to děje špatně (tj. - nejčastěji když člověk špatně jí a slezinu si zanáší příliš vlhkými a chladnými potravinami, jako je mléko a mléčné výrobky, sladkosti, smažená masa či hranolky apod.), tak vzniká v důsledku špatné funkce slezinys linivky (u každého se může projevit jinak) porucha imunity (časté nachlazení a infekce), slabost a únava, případně až obezita, otoky, lymfedém, celulitida.

Zdroj Tradiční čínská medicína pro začátečníky, Díl I – Základní pojmy a principy MUDr. Doris Danielová

Ing. Miloš Vymazal - www.tcm-cs.com
Tcm-cs.com na Facebooku: Doplnění MD: Slezina má hlavně ráda pravidelnost a nemá rádatermicky chladné potraviny a potraviny přinášející vlhko. Na druhou stranu žaludek nemá rád sucho, takže mnohdy je to i o kompromisu, abychom si nepřivodili pálení žáhy či horko v dráze žaludku vedoucí např. k paradentóze. Jak jsem, ale psal na začátku, důležitá pro slezinu je hlavně pravidelnost a nepřejídání.

V TČM staří mistři říkají, že velikost žaludku je jako spojené naše dlaně a to by měla být maximální porce, kterou bychom měli jíst najednou. Je vhodně jíst méně a raději častěji, třeba i 7krát denně. Dále staří mistři říkají, že jedna dlaň by měla být plná Qi a druhá dlaň plná vzduchu, aby i žaludek a naše vnitřní Qi měla místo na trávení. 

Pro posílení okruhu sleziny je velmi vhodná třeba celozrnná obilovina, ne bílá mouka, ne mléční výrobky a ne bílý cukr. Dále se vyvarovat při stravování emoční zátěži a jíst pomalu. Trávení začíná v ústech, tudíž bychom měli stravu řádně rozkousat. Dále ohledně stravy je vhodné, abychom zapracovali na snídani, tj. abysme v dopoledních hodinách strávili cca 60% stravy z celého dne, protože v rámci orgánových hodin, máme Qi okruhu země nejsilnější od 7mi hodin do 11ti cca.


Doplnění PU: Základní pravidlo: omezit mléčné výrobky, smažená jídla, bílý cukr, bílou mouku. Naopak je třeba: bílou mouku aspoň částečně nahradit moukou celozrnnou, zařadit hodně polévek, vařených obilnin a tepelně upravenou zeleninu a ovoce

Dotaz nebo odpověď uživatelů z Facebook.com | Tradiční čínská medicína | ☯ Tcm-cs.com
MUDr. Doris Danielová: Slezina
Poživatiny: slezinu jakožto základní orgán výživy nejvíce chrání a posiluje celozrnná obilná strava (celozrnná pšenice, pšenice špalda, celozrnné žito, oves, ječmenné kroupy; dále rýže (neloupaná-Natural), pohanka, proso-jáhly, quinoa - potraviny bezlepkové, které snášejí i alergici na lepek.) K obilí se dobře hodí nasládlá zelenina (vařená, dušená v páře, pečená) čili různé typy dýní a tykví, dýně Hokaido, cukety, občas i lilek čili baklažán. Posiluje též kmín, olivy, anýz, fenykl.

Proč právě slezina-slinivka je pro dobrý stav organismu tak důležitá? Je to proto, že tvoří jakési výživové centrum těla. Přes ni se filtrují všechny živiny a pokud se to děje špatně (tj. - nejčastěji když člověk špatně jí a slezinu si zanáší příliš vlhkými a chladnými potravinami, jako je mléko a mléčné výrobky, sladkosti, smažená masa či hranolky apod.), tak vzniká v důsledku špatné funkce sleziny-slinivky  (u každého se může projevit jinak) porucha imunity (časté nachlazení a infekce), slabost a únava, případně až obezita, otoky, lymfedém, celulitida.

MUDr. Doris Danielová - www.tcm-cs.com